Henkilöbrändäys uraloikkarille

Mikä henkilöbrändäys?

Henkilöbrändäys on oman osaamisen ja persoonan näkyväksi tekemistä sekä tavoitteellista julkisen, ammatillisen minäkuvan rakentamista. Sen avulla työmarkkinoille valmistuva opiskelija sanoittaa ja tekee näkyväksi omaa osaamistaan.

Podcastissa keskustelevat Marjo Kamila, Elsa Heiko ja Jussi Kareinen istuvat pöydän ympärillä podcastin nauhoituksessa.
Kuva: Mitä henkilöbrändäys on? -podcastissa keskustelevat Marjo Kamila, Elsa Heiko ja Jussi Kareinen.

Mitä henkilöbrändäys on?

Tekijä: Jussi Kareinen

Podcastissa Jussi Kareinen keskustelee Marjo Kamilan ja Elsa Heikon kanssa henkilöbrändäyksestä ja sen merkityksestä työnhaussa. Lisäksi Marjo ja Elsa kertovat omat vinkkinsä henkilöbrändäykseen.

Kuuntele keskustelu SoundCloudista: Mitä henkilöbrändäys on?

Mitä henkilöbrändäys on? -podcast tekstiversiona.

Henkilöbrändäyksen pikaopas

Tekijä: Jaana Liukkonen

Ammatillinen henkilöbrändäys on oman osaamisen tekemistä näkyväksi myös muille. Jokaisesta meistä muodostuu jonkinlainen kuva ammattilaisena, halusimme sitä tai ei. Se miten työskentelemme ja kommunikoimme yhteisössä vaikuttaa muiden käsitykseen meistä.  Ammatillisessa henkilöbrändäyksessä sinä itse päätät, miten oma osaamisesi tulee erottuvasti näkyviin oikealle kohderyhmälle.

Tässä henkilöbrändäyksen pikaoppaassa on kuvattuna tavoitteellisen ammatillisen näkyvyyden rakentamisen vaiheet, sekä osa alueet josta se koostuu.

1.
Henkilöbrändäyksen tavoite

Työnhaku
Ammatillisen identiteetin vahvistaminen
Yrittäjyyden polulle
Maineen vahvistaminen alan verkostoissa

2.
Osaamisen kartoittaminen

Mitä osaamista haluat tuoda esille?
Mihin haluat erikoistua/keskittyä?
Mistä haluat tulla tunnetuksi?

3. 
Osaamisen todentaminen

Työnäytteet
Tunnustukset
Tutoriaalit  tai ohjeistukset alan asioista

4.
Erottuva
tyyli

Valitse osaamisesi esittämisen tyyli:
Oman alan traditiot vai poikkeaminen niistä
Asiallinen vai hauska 
Erilainen näkökulma aiheeseen

5.
Henkilökohtainen tyyli

Pukeutuminen työtehtävissä
Käyttäytyminen töissä ja vapaa-aikana

6.
Sisällön visuaalinen ilme

Logot ja tunnukset
Sommittelu
Kuvien kohteet ja kuvaustyyli
Värimaailma ja fontit
Toimitilat

7.
Viestintäkanavat

Vlogi, blogi 
Asiantuntijaverkostoissa aktiivinen toimiminen
Sosiaalinen media
LinkedIn

8.
Suunnitelmallisuus

Julkaisujen aihepiiri
Näkökulma
Säännöllisyys
Julkaisuaikataulu

9.
Verkoston kasvattaminen

Ole mukana ja esillä oikeissa paikoissa
Hyödynnä tilaisuudet
Ole kiinnostunut ja kiinnostava